مدیر گروه معماری دانشگاه یزد گفت: هر نوع فعالیتی که زمینه به جریان انداختن مجدد حیات در کالبد بناها و آثار تاریخی را فراهم کند و بتواند بر آن نظارت پویا و جامعی هم داشته باشد، از نظر فرهنگی درست در مسیر بهره وری صحیح از میراث فرهنگی قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی مسعود نبی میبدی گفت: معماری سنتی و اصیل ایران بر خلاف تصور عمومی رایج در جامعه نسبت به معماری فعلی که در بناهای ما به کار می رود، هم به لحاظ زیبایی شناختی، هم به لحاظ کارکردی و هم از منظر ساخت فنی دارای منطق قوی تر و استوارتری بوده است.
این استادیار دانشگاه افزود: اجزا و عناصر طراحی شده در بناهای تاریخی و سنتی ما در گوشه و کنار کشور هر کدام با پیروی از الگوهای مهندسی که دارای کارکردی کاملا اجتماعی و بر خواسته از مناسبات و سبک زندگی مردمان آن دیار بوده، شکل گرفته اند.
وی ادامه داد: دقت اساتید و معماران قدیمی ایران حتی گاهی انسان را نسبت به شناخت آنها از عناصر مختلفی که برای پی ریزی یک بنای تاریخی مور د استفاده قرار می گرفته، شگفت زده می کند.
مدیر گروه معماری دانشگاه یزد اضافه کرد: اما اینها اصلا به این معنا نیست که کارکرد و کارویژه این بناها در همان اعماق تاریخ ثابت مانده است. بر عکس باید گفت که امروز این آثار تاریخی و فرهنگی برای جامعه ما دارای کارویژه هایی به مراتب گسترده تر و تاثیر گذارتر از زمانی هستند که ساخته شده بودند.
مسعود نبی میبدی تاکید کرد: یک بنای تاریخی در روزگار خودش صرفا به عنوان یک عمارت کارکردی محسوب می شده، امروز برای یک جامعه در حکم قسمتی از شناسنامه فرهنگی اش ایفای نقش می کند و مهم این است که این شناسنامه در معرض دید و دسترسی عمومی قرار بگیرد.
وی گفت: هم نسل های مختلف ما نیاز دارند که با پشینیه اجتماعی خود آشنا شوند و هم جامعه ما نیازمند معرفی و جلوه گری خویش از طرق مختلف برای فرهنگ ها و جوامع دیگر است و آثار و بناهای تاریخی آنطور که در دنیا هم مرسوم است در ردیف اول بهترین ابزارها برای این کار قرار دارند.
این مدرس دانشگاه افزود: هر نوع فعالیتی که زمینه به جریان انداختن مجدد حیات در کالبد بناها و آثار تاریخی را فراهم کند و بتواند بر آن نظارت پویا و جامعی هم داشته باشد، از نظر فرهنگی درست در مسیر بهره وری صحیح از میراث فرهنگی قرار دارد.
مسعود نبی میبدی همچنین ادامه داد: نگاه موزه ای به حوزه میراث فرهنگی خصوصا در بحث بناهای تاریخی به این معنا که میراث ما به بهانه حفاظت، از زندگی جاری مردم فاصله بگیرد درست در جهت عکس مسیر بهره برداری از ظرفیت های فرهنگی این میراث قرار دارد. چرا که این ظرفیت ها جز با ایجاد ارتباط صحیح بین یک اثر و جامعه خود را نشان نخواهند داد.

\n
\n

انتهای پیام/

کد خبر 139505312